Voor kinderen, jongeren en hun gezin
van 4 tot 23 jaar

Therapie voor kinderen, jongeren en hun gezin

Kindertherapie
Ik help als psycholoog kleuters en kinderen vaardigheden ontwikkelen om hun emoties te uiten en moeilijke situaties te hanteren. Zowel het gezin als de school worden hierin actief betrokken om deze groei tot stand te brengen. De sessies verlopen aan de hand van spel, creatieve technieken, opstellen van stappenplannen, … waarmee kinderen vervolgens in hun dagelijks leven mee aan de slag kunnen gaan.
Jongerentherapie
Bij jongeren richten de gesprekken zich vaak op de grote veranderingen die ze doormaken en de zoektocht naar een eigen identiteit. Er is vaak een grote druk om te presteren gekoppeld aan verwachtingen vanuit de (sociale) omgeving. Als psycholoog probeer ik samen met hen en hun context op zoek te gaan naar gezonde copingmechanismen die tevens het zelfvertrouwen kunnen vergroten.
Betrekken ouders/gezin
Eens de therapie is opgestart verlopen de gesprekken in hoofdzaak met het kind of de jongere zelf. Aan de ouders wordt gevraagd om op het eind aan te sluiten om, in samenspraak met het kind of de jongeren, een terugkoppeling te doen. Zo kan het gezin actief mee betrokken worden in oefeningen die worden aangeraakt.
Soms stelt zich de vraag om de ouders of het gezin ruimer te betrekken, afwisselend met individuele gesprekken.
angst | depressieve gevoelens | laag zelfbeeld | moeilijkheden emotieregulatie | trauma | rouwverwerking | ontwikkelingsproblemen (ADHD, ASS,…) | OCD | prestatiedruk
Cognitieve gedragstherapie

Dit is een therapievorm die specifiek wordt ingezet voor het behandelen van angsten, depressie, trauma,… De focus ligt vooral op het herkennen en doorbreken van negatief denken en de impact hiervan op gedragspatronen. Er wordt gewerkt aan het opbouwen van een positieve mindset en verminderen van piekeren. Daarnaast wordt nieuw gedrag aangeleerd en uitgeprobeerd. Er wordt ingezet op positieve bekrachtiging door het kind of de jongeren zelf, maar ook door zijn omgeving. Sociale vaardigheden kunnen aangeleerd worden om eerste contacten te leggen, grenzen aan te geven en op een constructieve manier voor zichzelf op te komen.

Schematherapie
Schematherapie wordt aanvullend op de CGT ingezet. Het woord schema verwijst naar niet helpende denk- en gedragspatronen die op jonge leeftijd ontstaan zijn als reactie op tekortschietende ervaringen. Een kind dat zich bijvoorbeeld vaak afgewezen voelt door leeftijdsgenoten, kan het schema ontwikkelen ‘ik ben niet goed genoeg’ of ‘ anderen zullen mij toch in de steek laten”. Het doel is om deze negatieve patronen te herkennen en toe te werken naar gezonde copingmethoden en een positiever zelfbeeld. Kinderen leren aan de hand van (strip)figuren en rollenspel hun gevoelens en reacties herkennen. Welke situaties zijn triggers voor angst, boosheid, zelfkritiek, … en hoe kunnen ze hier anders mee omgaan. Het gezin wordt hierin tevens actief betrokken om deze schema’s te helpen herkennen en doorbreken.

Plan een intakegesprek

Zowel het kind als zijn of haar ouder(s) of zorgfiguren worden uitgenodigd. Jongeren kiezen er vaak wel voor om eerst individueel op gesprek te komen, maar dan wordt er tevens gekeken om ook de ouders te betrekken op het einde van het gesprek of op een later tijdstip. Het intakegesprek dient voornamelijk om een inschatting te kunnen maken of de juiste therapie kan geboden worden.

Veel voorkomende hulpvragen

Angst

Je kind kan terug vrij en met vertrouwen functioneren in het dagelijkst leven zonder dat de angst gaat overheersen of belemmeren.

Laag zelfbeeld

We leren samen om zich waardevol te voelen, vertrouwen te hebben in eigen kunnen, zichzelf accepteren en durven leren ook om fouten te maken.

Depressieve gevoelens

Verminderen van negatieve gedachten, herstel van energie en motivatie voor dagelijkse activiteiten.

Ontwikkelings-moeilijkheden

Therapie biedt inzichten en handvaten. Het leert je omgaan met je brein en vergroot zo je welzijn.

Verlies & trauma

We gaan helpen om de impact van de gebeurtenis te herstellen en zich terug veilig, stabiel en veerkrachtig te voelen.

Moeilijkheden emotieregulatie

Kinderen en jongeren krijgen handvaten om hun emoties beter te beheersen en zo beter te functioneren thuis, op school en in vriendschappen.

Gratis sessies voor kinderen en jongeren (tem 23 jaar)

Gesprekken kunnen onder bepaalde voorwaarden gratis worden aangeboden. Bijkomende informatie kan u terugvinden op volgende website: https://www.psy-ovl.be/
Er wordt veel druk op kinderen en jongeren gelegd in de huidige maatschappij, en er is ook veel oordeel. Ik hoop voor hen een persoon te kunnen zijn waar ze het idee hebben zichzelf te mogen zijn en elke gedachte/gevoel mogen uiten."

Werkwijze & verloop

Intakegesprek
Tijdens een intake komen zowel het kind als de ouder(s) op gesprek. Ik licht de werking, praktische afspraken en het beroepsgeheim toe. Het gesprek dient om een volledig beeld te krijgen van de klachten, hulpvraag, achtergrond en impact op het dagelijks leven, om zo te bepalen of therapie passend is. Er wordt stilgestaan bij denk- en gedragspatronen, ontwikkelingsgeschiedenis, opvoeding, schoolse en sociale context en de gezinssituatie. Ook wordt besproken wat het kind of gezin wil bereiken. Jongeren komen soms eerst individueel, waarna ouders later betrokken worden.
Belevingsonderzoek
Tijdens een belevingsgesprek wordt individueel met het kind of de jongere onderzocht hoe hij of zij denkt, voelt en relaties beleeft. Via tekenopdrachten, emotie- en gevoelskaarten wordt zicht gekregen op wensen, emotionele problemen, trauma of stress. Dit helpt ouders en school om het kind beter te begrijpen. Eventueel worden vragenlijsten en contextinfo toegevoegd. Op basis hiervan wordt een behandelplan opgesteld met doelen, frequentie, duur en gebruikte technieken. Ouders worden hierover geïnformeerd. Vaak krijgen kinderen ook huiswerk- of registratieopdrachten mee om in volgende sessies te bespreken.
Start therapie
op maat
We gaan van start met de therapie die bepaald is op basis van voorgaande stappen. De sessie gaan ruimer dan de afspraken in de praktijk, regelmatig worden ook huiswerk -of registratie opdrachten meegeven die dan in de volgende sessie zullen besproken worden.

Online

Het is mogelijk om online een sessie in te plannen. Online is niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar.

In mijn praktijk

Je kan een afspraak inplannen in mijn praktijk in Schellebelle of in mijn praktijk in Zele.