Kindertherapie
Ik help als psycholoog kleuters en kinderen vaardigheden ontwikkelen om hun emoties te uiten en moeilijke situaties te hanteren. Zowel het gezin als de school worden hierin actief betrokken om deze groei tot stand te brengen. De sessies verlopen aan de hand van spel, creatieve technieken, opstellen van stappenplannen, … waarmee kinderen vervolgens in hun dagelijks leven mee aan de slag kunnen gaan.
Jongerentherapie
Bij jongeren richten de gesprekken zich vaak op de grote veranderingen die ze doormaken en de zoektocht naar een eigen identiteit. Er is vaak een grote druk om te presteren gekoppeld aan verwachtingen vanuit de (sociale) omgeving. Als psycholoog probeer ik samen met hen en hun context op zoek te gaan naar gezonde copingmechanismen die tevens het zelfvertrouwen kunnen vergroten.
Betrekken ouders/gezin
Eens de therapie is opgestart verlopen de gesprekken in hoofdzaak met het kind of de jongere zelf. Aan de ouders wordt gevraagd om op het eind aan te sluiten om, in samenspraak met het kind of de jongeren, een terugkoppeling te doen. Zo kan het gezin actief mee betrokken worden in oefeningen die worden aangeraakt.
Soms stelt zich de vraag om de ouders of het gezin ruimer te betrekken, afwisselend met individuele gesprekken.
angst | depressieve gevoelens | laag zelfbeeld | moeilijkheden emotieregulatie | trauma | rouwverwerking | ontwikkelingsproblemen (ADHD, ASS,…) | OCD | prestatiedruk
Cognitieve gedragstherapie
Dit is een therapievorm die specifiek wordt ingezet voor het behandelen van angsten, depressie, trauma,… De focus ligt vooral op het herkennen en doorbreken van negatief denken en de impact hiervan op gedragspatronen. Er wordt gewerkt aan het opbouwen van een positieve mindset en verminderen van piekeren. Daarnaast wordt nieuw gedrag aangeleerd en uitgeprobeerd. Er wordt ingezet op positieve bekrachtiging door het kind of de jongeren zelf, maar ook door zijn omgeving. Sociale vaardigheden kunnen aangeleerd worden om eerste contacten te leggen, grenzen aan te geven en op een constructieve manier voor zichzelf op te komen.
Schematherapie
Schematherapie wordt aanvullend op de CGT ingezet. Het woord schema verwijst naar niet helpende denk- en gedragspatronen die op jonge leeftijd ontstaan zijn als reactie op tekortschietende ervaringen. Een kind dat zich bijvoorbeeld vaak afgewezen voelt door leeftijdsgenoten, kan het schema ontwikkelen ‘ik ben niet goed genoeg’ of ‘ anderen zullen mij toch in de steek laten”. Het doel is om deze negatieve patronen te herkennen en toe te werken naar gezonde copingmethoden en een positiever zelfbeeld. Kinderen leren aan de hand van (strip)figuren en rollenspel hun gevoelens en reacties herkennen. Welke situaties zijn triggers voor angst, boosheid, zelfkritiek, … en hoe kunnen ze hier anders mee omgaan. Het gezin wordt hierin tevens actief betrokken om deze schema’s te helpen herkennen en doorbreken.